Viskas, ką turite žinoti apie imuninę sistemą

Imuninė sistema yra labai svarbi mūsų organizmo dalis. Nuo jos priklauso, ar mes sergame dažnai, ar išvengiame visų sezoninių peršalimų bei rimtesnių susirgimų. Kodėl taip yra? Kaip galite sustiprinti savo imuninę sistemą? Visą tai sužinosite šiame straipsnyje.

Kas yra imuninė sistema?

Paprastai tariant, imuninė sistema yra apsauginis organizmo skydas. Ji apsaugo mus nuo kenksmingų mikroorganizmų – bakterijų, virusų ar grybelių, kitaip dar vadinamų patogenais. Taigi, pagrindinė imuninės sistemos užduotis yra apsaugoti mus nuo įvairių ligų ir jų sukėlėjų.

Įprastai imuninė sistema atlieka šią funkcija nepažeisdama organizmo, tačiau sergant autoimuninėmis ligomis, ji gali veikti destruktyviai. Tokiu atveju imuninė sistema ima naikinti net ir sveikas organizmo ląsteles, nes identifikuoja jas kaip svetimkūnius. O imuninė sistema užprogramuota pulti viską, kas jai kelia grėsmę.

Imuninė sistema turi dvi pagrindines funkcijas:

  • apsaugoti organizmą nuo kenkėjiškų mikroorganizmų,
  • pašalinti pažeistas ar mirusias ląsteles ir audinius.

Tam tikri imuninės sistemos elementai mums yra labai gerai pažįstami ir matomi. Bene didžiausias šios sumanios sistemos elementas yra oda. Ji apsaugo vidaus organus nuo svetimkūnių ir bakterijų. Nebent, turite žaizdelių ar įbrėžimų ant odos: tada susidaro terpė, kai patogenai gali prasiskverbti pro odą ir patekti į organizmą.

Kvėpavimo takuose yra gleivėmis padengtos membranos, kurios taip pat apsaugo organizmą nuo įsibrauti mėginančių svetimkūnių. O dalį pro burną patekusių bakterijų ar virusų sunaikina skrandžio sultys.

Kas nutinka, jei smėlio dulkelė ar kitas svetimkūnis įkrenta į akį? Iškart pasipila ašaros. Tai dar vienas imuninės sistemos atsakas. Organizmas taip pat geba pašalinti dirgiklius pro ašaras.

Kaip stiprinti imuninę sistemą?

Daugelis žmonių natūraliai turi gerai veikiančią imuninę sistemą, tačiau kartais ji gali nusilpti. Stresas, miego trūkumas, nesubalansuota mityba sekina mūsų imuninę sistemą, o ilgainiui, mus ima pulti ligos.

Rūpestis imunine sistema turi prasidėti nuo kokybiško miego. Miegas yra būtinas organizmui. Jeigu ryte turėsite anksti keltis, eikite anksčiau miegoti. Net jei jaučiatės žvalūs, vis tiek gulkitės į lovą ir išjunkite šviesą. Net patys nustebsite, kaip greitai užmigsite, o ryte keltis bus kur kas lengviau.

Jeigu patiriate daug streso, raskite laiko atviram pokalbiui su savimi. Kas yra streso priežastys? Kai jas identifikuosite, pagalvokite apie sprendimo būdus: ar yra kas nors, kas gali jums padėti susidoroti su sunkumais? Paprašę pagalbos tikrai jos sulauksite. O stresinės situacijos sumažės.

Imuninei sistemai, kaip ir jūsų visam kūnui, reikia fizinio aktyvumo. Kiekvieną dieną skirkite laiko mankštai ir pasivaikščiojimams gryname ore. Aktyvi veikla taip pat padės susidoroti su emociniais sunkumais. Tačiau itin didelis fizinis krūvis gali turėti neigiamą poveikį ir silpninti natūralią organizmo apsaugą. Klausykite savo organizmo ir leiskite sau atsipūsti, jei jaučiatės pavargę.

Svarbu paminėti ir higieną. Visi puikiai žinome, kaip svarbu plauti rankas. Tačiau net ir šiuo atveju nepersistenkite! Pernelyg gera higiena ir švara gali turėti neigiamą poveikį. Šiek tiek bakterijų yra naudinga, nes imuninė sistema treniruojasi ir įgyja taip svarbių antikūnių, kurie padeda geriau kovoti su patogenais ir ligomis ateityje.

Koks maistas įtakoja imuninę sistemą?

Kokybiškas, įvairus, kuo mažiau perdirbtas maistas yra būtinas, jeigu norite palaikyti gerą imuninę sistemą. Mitybos racione turėtų būti maisto produktų, kuriuose yra daug vitaminų, mineralų ir antioksidantų. Jų gausite, valgydami daugiau vaisių, uogų, daržovių, žolelių ir riešutų.

Jeigu norite konkretesnio sąrašo, ką kitą kartą įsigyti parduotuvėje, štai kelios idėjos: apelsinai, slyvos, skumbrė,  jogurtas, juodieji serbentai, braziliški riešutai, rapsų aliejus, juodasis šokoladas ir produktai, kuriuose gausu omega-3 riebiųjų rūgščių, pavyzdžiui, menkių kepenų aliejus, kuriame taip pat yra normalią imuninės sistemos veiklą palaikančio vitamino D.